torsdag den 30. juni 2011

Gæsterne er gået...

Så er gæsterne gået, maden er delvis spist op. Kaffen er drukket, og kagen er nydt. MindsteDatter er puttet. Hun var træt. Og hun sover som en sten, og jeg kan lige få tid til at vise den fillipinske ret, som jeg lavede til gæsterne. Jeg har lavet en meget kort beskrivelse på, hvordan jeg gjorde, og så kan I se hvor let det egentlig var.

Jeg startede med at koge kyllingestykker i lang tid, så benene næsten faldt af af sig selv. Så fjernede jeg ben fra kød, og delte kødet i små stykker. Vandet fra kyllingen er gemt og siet. Det skal bruges til Risnudlerne senere. Jeg rev gulerødder i 1-3 mm stykker. Og skar løg og hvidløg i meget små tern.
Nedenunder kan I se de mange skåle der er i brug for at kunne lave retten.



Jeg lagde risnudlerne i blød i kold vand, inden jeg fortsatte.

Løg og hvidløg blev svitset. Gulerødderne kom ned til løgene sammen med kyllingestykkerne og lidt senere tilsættes ærter. Og det varmes igennem. Og tages op af gryden.

Kyllingeboullionen kommes i gryden sammen med salt, peber og soya. Og risnudlerne vrides for vand og kommes i gryden. Når risnudlerne har slugt alt vandet tilsættes de andre ting igen. Og så er retten færdig.

Den kan serveres med citronbåde og godt brød. Og jo mere citron der klemmes ud over retten jo bedre smager det synes jeg.  Og det ser således ud:

 Vi afprøvede retten den anden dag på os selv, for at se om jeg kunne finde ud af det. Og ud fra den portion vi lavede den dag, gangede jeg op til den portion som jeg skulle lave til 13 personer. MEN enten kunne de ikke li maden eller også gangede jeg forkert op, for det er ihvertilfælde NOK til i morgen aftens aftensmad..... Jeg vælger at sige at det er fordi jeg gangede forkert op..... ;-)
Eller også var det, fordi de kunne lugte, at der var hvidløg i maden... Jeg kender simpelthen ikke nogen, der er mere hvidløgs forskrækket end de gæster, vi havde i dag. Jeg havde ellers sørget for at lufte helt vild ud. Men måske kunne de lugte det alligevel.
Brødet jeg serverede var fire forskellige: en med oregano, en med hvidløg, en naturel og grovbrød. Og gæt hvilket brød der blev spist op... ??? Og de spurgte alle til, hvilket der var med hvidløg, og alligevel tog de af det, jeg sagde var med hvidløg... Jeg fatter det ikke....

Nå -  det var lige et surt opstød...
Nu vil jeg flade ud og slappe af. Det har jeg fortjent.

2 kommentarer:

  1. Først stort tillykke med jeres lille prinsesse, dejligt hun havde en skøn dag..
    Jeg synes det mad du havde lavet ser vildt lækkert ud... jeg tror helt sikkert jeg skal prøve at lave det, selvom jeg har mand der mest er til "gammeldags" mad.. men han har nu godt af at prøve andre ting.hihi..
    Vi skal nu gerne komme og spise rester, mine tænder løber helt i vand når jeg ser billeder af det lækre mad.. smil.
    Ha en skøn dag..
    Stort smil fra Tina
    Ps har lige skudt min første GiveAway i lufter, håber du har lyst til at være med..

    SvarSlet
  2. Tak Tina
    Ja, rester er altid godt. Og gæster til restemad, kan også altid være hygsomt...
    Jeg kigger lige ind og ser om jeg skal melde mig på din Give away. :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...