lørdag den 15. september 2012

Hønse - Marie

Jeg var til Skiveløb sidste søndag. Og MindsteDatter ville gerne en tur rundt langs boderne. Og det var til mit held. For ved et af standene sad forfatteren til denne bog, og solgte ud af dem til spotpriser.
Det er en bog, som jeg har ønsket mig længe, men som jeg ikke lige havde fået købt. Men til en pris af sølle 20 kr er den nu min. Og endda med en lille hilsen fra forfatteren i.  
 

Beskrivelse: Historien om Marie Poulsen (f. 1928) - også kendt som Hønse-Marie. Det er historien om en ganske særlig vestjysk pige, der som 24-årig beslutter at lave sit eget fjerkræslagteri. I dag er slagteriet landets største (Vinderup Fjerkræslagteri (i dag Rose Poultry)) med 1100 ansatte og en omsætning på 1,7 milliarder kroner.

Marie og hendes mand slagtede første gang en lun septemberdag i 1952. De startede med 35 høns, hvor de tre undslap til naboens have. Bare få år senere skulle fjerkræene tælles i tusinder, og pludselig var Marie millionær.

Oven i eventyret som succedirektør blev hun mor i en ung alder, og selvom hun kæmpede imod, forelskede hun sig så uhjælpelig i en anden mand, at hun havde en affære, der varede i 10 år.

Denne bog går tæt på en enestående kvinde, der altid har set muligheder i livet i stedet for begrænsninger. For første gang fortæller Marie Poulsen åbent om opvæksten med en alkoholiseret far. Hun fortæller om en ægtemand, der aldrig viste hende kærtegn og om, hvordan det føles at skulle give slip på det menneske, man elsker højere end sig selv.

Den vil jeg glæde mig til at skulle læse.

2 kommentarer:

  1. Lyder som en spændende livshistorie...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Hun er meget kendt her i byen. Og jeg tror hendes liv har været mega spændende på nogle punkter... Jeg må i gang med at læse.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...