torsdag den 25. april 2013

Ikke alt malearbejde er lige sjovt

Om 16 dage skal vi have konfirmation. Vi skal holde festen hjemme. Og jeg fik lige pludselig den 'fantastiske' ide, at soklen på huset skulle males inden dagen. Så i mandags fik jeg målt vores hus op. Der er 96 meter sokkel rundt om hus og garage. Og det betød en spand på 10 liter. Og jeg besluttede, at soklen skulle males med sort tjære. Ikke den mest geniale beslutning jeg er kommet på, kan jeg nu godt indrømme. For at male med tjære kan sammenlignes med at male med havregrød. Det kan ikke pensles på med let hånd. Det skal 'mases' på soklen - eller duppes med hård hånd. Og jo koldere vejret er og jo koldere soklen, så mere tykflydende er malingen. Så det er rent ud sagt noget LORT at arbejde med.
 
Da jeg så skulle begynde at male tirsdag, kunne jeg ikke lige lure, hvordan spanden skulle åbnes. Normalt er der en låg på maling, som man bare skubber op med en almindelig skruetrækker. Men denne låg havde en masse flapper, og de skal skubbes op en efter en med en skruetrækker. Meget omstændigt. Men jeg har sidenhen fundet ud af, at det er fordi tjære klistret meget, og på denne måde kan låget nemmere komme af.
 
Tirsdag fik jeg malet i 2 timer. Og nåede 10 meter. Ikke alverden. Og jeg kunne hurtig regne ud, at denne projekt kom til at tage mange af mine timer. Jeg brugte en skumgummipude til at sidde på, og havde kun tynde gamasher på, så da jeg kom ind igen, var mine lårbasser kolde som is. Og jeg måtte under den varme bruser i meget lang tid for at få liv i kroppen igen.
 
Denne erfaring tog jeg så med mig, da jeg skulle male i dag. Jeg tog to par gamasher på, to bluser, en fleecetrøje og en dynevest. Jeg fandt min skumgummipude frem igen, OG fandt et tæppe med gummibelægning på den ene side, så den beskytter mod kulde og væske. Og det hjalp. Nu frøs jeg ikke mere.

 Så i dag har jeg malet fra kl. 9 og til kl 17. Og kun haft en lille spisepause kl. 12, og en lille pause kl 15. Så det er 8 timers malerarbejde. Og som jeg ser det, er der ca 8 timers malearbejde tilbage. Så jeg ved, hvad jeg skal lave på min næste fridag på søndag. Og på nuværende tidspunkt siger vejrudsigten regn fredag og lørdag, men sol søndag, så det kan jo ikke passe bedre. Jeg er fuldstændig smadret nu i kroppen. Og jeg er lidt glad for, at jeg kan slippe for at male nogle dage. Men jeg kan også se, at mit arbejde pynter på huset. For det bliver da bare så flot!!! Og heldigvis har jeg en kæmpe lang forlængerlednig, og en god gettoblaster, så jeg har musik til arbejdet.....

Men på grund af malerarbejdet er det ikke det vilde der ellers bliver gjort af kreative ting. Jeg strikker selvfølgelig stadig på min kaffevest. Og håber snart den er klar til fremvisning. Men der mangler stadig lidt i længden og lidt på ærmelukningen. Men lige så snart den er færdig kommer den på bloggen. Og så har jeg også lidt gang i andre småting. Men det kommer der også billeder af senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...