onsdag den 15. december 2010

Julebrevets historie.

Ligesom sidste år har jeg bestemt mig for, at lave julebreve til familien/venner. Og i år har jeg fået
 min inspiration  her hos Kirkeby og her hos Karen Marie Degn. Lidt sjov, for jeg har siden hen fundet ud af, at Karen Marie også er min nisse i Den kreative julekalender hos Karina.
For at kunne lave kortene skulle jeg tømme 22 julemænd for chokolade. Hårdt arbejde :-) - jeg pillede forsigtigt papiret af chokoladen, og foldede det igen, så det lignede små julemænd. Om MindsteDatter så sit snit til at spise chokoladen.... Den lille bandit.
Jeg havde købt naturpapir, og det har jeg malet. Jeg købte en papir serviet med huller i, og duppede maling igennem hullerne. Jeg forsøgte mig lidt frem, og fandt til sidst ud af, at det blev pænest, hvis jeg først malede tilfældigt med hvidt - lod det tørre - og duppede så med den røde ovenpå.
Og så var det først min mening, at jeg ville klippe klistre 11 julekort sammen. Men fandt ud af, at resultatet kunne blive lige så pænt, hvis jeg kun lavede én, og så farvekopiede denne. Her er den næsten færdig og klar til kopiering. Jeg har limet to glansbilleder på, klippet et par juletræer af Rie Elise Larsen papir, sat et julehjerte og et billede af en julemand på bagsiden. Det ser lidt rodet ud, må jeg indrømme, men jeg tror at det færdige resultat blir godt.

Sølvbånd,  pallietter og glimmerfarver hører også med i processen.

Nu skal der tages billeder af pigerne, og så kan jeg komme videre.

Jeg har endelig fået taget bileder nu, og fået sat dem på siden. Og jeg har lavet en lille "God Jul" firkant til forsiden af Rie Elise Larsen papir. Forsiden er nu klar. Og den blev kopieret i de 11 eksemplar, jeg skulle bruge. Og nu manglede jeg kun lige det sidste - nemlig at pynte med båndet, farverne og  pallietterne.

Og det fik jeg gjort under håndbold i går. Jeg skar huller til sølvbåndet, og trak det igennem papiret, og hæftede det med tape på bagsiden. På den måde kom der lidt liv på siden, og juletræerne fik en sølv stamme. Bagefter limede jeg chokoladepapiret fra julemændene på ved siden af træstammerne. Dette er så bagsiden af julebrevet.
Og jeg syede pallietter på forsiden, hvor billedet af pigerne også er. Og til sidst pyntede jeg med glimmerfarverne: lyseblå, guld, rød og grøn. Og lod det tørre til næste dag.

Nu er julebrevene foldet og samlet med et stykke satin bånd, og klar til at blive postet.

Forside og bagside.
Og sådan ser kanten ud inde i julebrevet.....
Det har været et kæmpe stort stykke arbejde. Men det har været sjovt.

(Næste år tror jeg, det blir lidt nemmere, for jeg har set en idé, som var nem og smart. Den tror jeg sørme, at jeg snupper til den tid.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...